Actualiteit
De belangrijkste ontwikkelingen die wij in het algemeen, naast de ontwikkelingen binnen de specifieke deeldomeinen, binnen het sociaal domein zien zijn:
1. Efficiënte bedrijfsvoering
2. Meer doen met data
3. Regievoering & integrale klantbenadering
Efficiënte bedrijfsvoering
Wij zien een verschuiving van administratief werk naar meer inhoudelijk werk voor de inwoner. En een tendens dat administratieve medewerkers bij uitdiensttreding niet meer worden vervangen. Dit kan alleen wanneer het administratieve werk wordt vervangen door verdere automatisering en meer selfservice voor de inwoner. Met dit laatste wordt werk van de consulent uit handen genomen door het voorwerk over te laten aan de inwoner. Ook verwachten wij dat door meerdere informatiebronnen met elkaar te koppelen informatie makkelijker en sneller voorhanden is en onnodig handwerk tot een minimum wordt beperkt.
De belangrijkste ontwikkelingen binnen Centric om de efficiëntie van bedrijfsvoering verder te verbeteren zijn;
• digitale dienstverlening;
• en automatiseren van repetitief administratieve handelingen.
Digitale dienstverlening is uiteraard meer dan alleen het efficiënter maken van de bedrijfsvoering. Het gaat met name om de burger regie geven over zijn eigen informatie en de trend om gegevens digitaal uit te wisselen. Wij ondersteunen gemeenten in deze transitie met onze eDiensten.
Wat wij hebben gemerkt is dat met name het snel verkrijgen, gebruiken en delen van informatie een belangrijke rol speelt. Voor de inkomenspositie van een inwoner is dit essentieel, want het te laat doorvoeren van een wijziging in de inkomenssituatie kan leiden tot financiële problemen.
Het Inlichtingenbureau (IB) is hiervoor een pilot ‘doorlevering inkomensgegevens’ gestart en deze zou kunnen bijdragen aan het sneller wijzigen van de inkomenssituatie. Het komende jaar wordt dan ook aandacht besteed aan het sneller ontvangen van informatie van de bron (werkgever). Samen met het IB, gemeenten en sociale diensten onderzoeken wij hoe wij deze oplossing vorm kunnen geven.
Daarnaast onderzoeken wij de mogelijkheid om aan te sluiten op de digitale kluis voor uitwisseling van informatie. Dit is een persoonlijke digitale kluis waar inwoners al hun digitale informatie veilig kunnen opslaan en delen. Hiermee krijgt de inwoner weer extra regie.
Bij het onderdeel Werk & Inkomen lees je meer over de ontwikkelingen van onze eDiensten.
Voor het verder automatiseren van werk onderzoeken wij de mogelijkheid om gebruik te maken van virtuele robots die werk uit handen kunnen nemen. Deze techniek wordt Robotic Process Automation (RPA) genoemd. Deze virtuele robot kan repeterende administratieve handelingen overnemen van een medewerker, zodat er meer tijd over is voor inhoudelijk werk. RPA zal in 2021 worden ingezet om de Suites voor het Sociaal Domein te koppelen met InSZicht van Maxdoro op het gebied van handhaving sociaal domein.
Tenslotte wordt er hard gewerkt aan het verbeteren van de toegankelijkheid en gebruiksvriendelijkheid. Hier lees je meer over bij de onderdelen ‘Toegankelijkheid’ en ‘SaaS transitie’.
Meer doen met data
De meeste gemeenten bezitten een schat aan data en kunnen vaak meer waarde uit deze gegevens halen dan nu het geval is. Zij kunnen deze bijvoorbeeld nog onvoldoende inzetten om richting te geven aan de uitvoering. Wij krijgen daarom ook steeds meer vragen om te helpen bij het benutten van beschikbare data, waaronder het datagedreven werken.
Wij verwachten dat dit in de toekomst een steeds belangrijkere rol gaat spelen bij het evalueren en (her)ontwerpen van beleid. Dit kan een wapen worden in de strijd tegen overschrijdende zorgkosten binnen het sociaal domein. Door inzicht in deze materie kun je preventieve middelen veel gerichter inzetten en hun effectiviteit meten.
Gerelateerd hieraan zijn wij bovendien een pilot gestart voor het aanbieden van Process Mining, een proces waarmee we organisaties met behulp van data helpen inzicht te verkrijgen in hoe processen daadwerkelijk worden uitgevoerd en waar er verbeteringen mogelijk zijn.
In 2021 gaan wij deze ontwikkelingen verder vormgeven. Wij zullen je gedurende het jaar hiervan op de hoogte houden.
Regievoering & Integrale Klantbenadering
Een uitdaging voor gemeenten, al sinds de decentralisaties, is het regie hebben op de hulpverlening en de klant holistisch ondersteunen. Wij zien gemeenten hier op verschillende wijze mee omgaan en soms terugkomen op bijvoorbeeld een integrale klantbenadering vanuit het wijkteam. Dé werkwijze in regievoering en integrale klantbenadering bestaat helaas niet. Wij verwachten dat dit de komende jaren een punt van discussie blijft.
SaaS Transitie
Toen de coronacrisis ons hard raakte begin 2020 werd het belang van thuis- en locatie-onafhankelijk werken snel duidelijk. Wij werken dan ook hard door aan het omvormen van de bestaande oplossingen naar SaaS-oplossingen.
De eerste grote stap hierin is de nieuwe en sterk verbeterde web-gebaseerde variant van de beheermodule voor de Suites voor het Sociaal Domein (voorheen Beheer C/S), die naar verwachting in mei 2021 beschikbaar zal komen. Hiermee wordt de grootste resterende afhankelijkheid van het werkstation weggenomen, zodat het eenvoudiger en goedkoper wordt om locatie-onafhankelijk te kunnen werken. Dat daarmee meteen een sterk verbeterde functionaliteit en gebruiksvriendelijkheid wordt geboden is uiteraard een zeer mooie bijkomstigheid.
Naast de vernieuwde beheermodule is ook een Centric-brede oplossing voor documentvorming in SaaS in ontwikkeling. Deze zal in combinatie met onze Suites voor het Sociaal Domein gefaseerd vrij worden gegeven, met een eerste verwachte release in mei 2021.
Tenslotte wordt op korte termijn ook aangesloten op de nieuwe cloud variant van DIS, zodat ook centrale invoer, scannen, registratie, printen en beheer van documenten in de cloud kan worden aangeboden.
Met deze drie oplossingen zijn de Suites al SaaS-gereed. Na deze release wordt de oplossing verder geoptimaliseerd voor SaaS. Hieronder vallen functionele uitbreidingen, maar ook verbetering van snelheid, stabiliteit en kostenefficiëntie. Meer informatie over onze overall strategie met betrekking tot SaaS vind je hier.
De eDiensten voor het Sociaal Domein en onze Suite4Sociale Regie worden overigens al als SaaS-oplossing aangeboden.
Common Ground
Zoals geschetst in het position paper waarin Centric de visie op Common Ground uiteenzet, zullen wij voor de ontsluiting van onze oplossingen inzetten op de ontwikkeling van API’s. Voor ontsluiting van gegevens vanuit de Suites voor het Sociaal Domein hebben wij al een aantal verzoeken gekregen en tegelijk zijn wij proactief aan de slag om via API’s functionaliteit en gegevens te ontsluiten. Momenteel ontwikkelen wij API’s samen met klanten in een proeftuinopstelling en werken we tegelijk aan een platform voor het beschikbaar stellen van deze API’s. Wanneer er meer duidelijk wordt over welke API’s beschikbaar komen en een planning, zullen wij deze informatie delen.
Meer informatie over onze overall strategie met betrekking tot Common Ground vind je hier.
Security & Privacy
In het kader van privacy binnen de Suites voor het Sociaal Domein is in 2020 een intern assessment gedaan vanuit de verschillende deelgebieden (Werk, Inkomen, Zorg en Jeugdzorg). Daaruit is gebleken dat ten aanzien van het verwerken van persoonsgegevens in de algemene zin geen noemenswaardige hiaten aanwezig zijn.
Wel is een verbetering mogelijk op de gegevens die in de schermen getoond worden. Er is voorzien dat in 2021 een start wordt gemaakt met het herontwerp van de dossierschermen en het zoekscherm van personen. Deze ontwikkeling zal worden gedaan met privacy-by-design uitgangspunten. Er wordt daarbij zeker rekening gehouden met de wens van organisaties om binnen bepaalde grenzen een eigen vrijheid hierop toe te passen.
Op het gebied van beveiliging gebruikt Centric voor haar SaaS-applicaties al jaren HelloMe als authenticatiemiddel (AIM). In aanloop naar de verSaaSing van de Suites voor het Sociaal Domein zal HelloMe de huidige wijze van gebruikersbeheer gaan vervangen.
Meer informatie over de wijze waarop wij binnen Centric omgaan met security en privacy vind je hier.
Archivering & datavernietiging
In 2017 was Centric een van de eerste partijen die binnen haar oplossing voor het Sociaal Domein al een geïntegreerde oplossing bood voor vernietiging op basis van wet- en regelgeving en de daar bijhorende bewaartermijnen. In de daaropvolgende jaren is deze functionaliteit bijgeschaafd en uitgebreid.
Ook in 2021 en verder zal hierop ontwikkeling plaatsvinden, waarbij de nadruk zal komen te liggen op ontwikkelingen in wet- en regelgeving en het verkrijgen van een beter inzicht in de voor vernietiging in aanmerking komende gegevens.
Ook zal er aandacht worden besteed aan een integrale sturing op deze vernietiging. Het eerste voorbeeld daarvan is de koppeling tussen de Suites voor het Sociaal Domein en DIS 2.0, die ervoor zorgt dat de juiste documenten en bijbehorende gegevens in beide oplossingen worden opgeschoond volgens de wettelijke regels en richtlijnen.
Meer informatie over de wijze waarop wij binnen Centric omgaan met archivering en datavernietiging vind je hier.
Toegankelijkheid
Enige tijd geleden zijn wij begonnen met de ontwikkeling van een Centric brede stijl, waarmee elke oplossing een zoveel mogelijk gelijke look & feel krijgt. Hierin worden ook de richtlijnen van de WCAG 2.1 verwerkt, die zorg moeten dragen voor een goede toegankelijkheid van webapplicaties voor mensen met een beperking. Door zoveel mogelijk aansluiting te zoeken bij deze richtlijnen garanderen onze applicaties een goede toegankelijkheid voor zowel medewerkers als inwoners die hier gebruik van maken. Voor meer informatie over deze richtlijnen en hoe wij hier vanuit Centric op acteren verwijzen wij naar het onderdeel Toegankelijkheid binnen dit Productbeleid.
De nieuwe beheermodule van de Suites komt in 2021 op basis van deze uitgangspunten beschikbaar, daarna komen de Suites zelf aan de beurt en onze andere oplossingen voor het Sociaal Domein.
Innovatie
Op dit moment wordt er hard gewerkt aan ontsluiting van gegevens vanuit de Suites voor het Sociaal Domein via API’s. Hiervoor hebben wij al een aantal verzoeken gekregen en tegelijk zijn wij proactief aan de slag om via API’s functionaliteit en gegevens te ontsluiten. Met het bieden van deze API’s kunnen oplossingen sneller en eenvoudiger worden gekoppeld, ook waar er momenteel nog geen koppeling bestaat.
Zoals hiervoor al aangegeven onder Common Ground ontwikkelen wij API’s samen met klanten in een proeftuinopstelling en werken we tegelijk aan een platform voor het beschikbaar stellen van deze API’s.
Daarnaast onderzoeken wij eerder bewezen innovaties die al worden toegepast binnen onze andere oplossingen. Waar deze meerwaarde hebben voor de Suites zullen deze worden overgenomen.
Actualiteit
Het Ministerie van SZW wil met de oplopende werkloosheid eens te meer:
- partijen beter in de regio laten samenwerken (Besluit Suwi, Breed Offensief, Verbetering Uitwisseling Matchingsgegevens (VUM))
- de burger in zijn kracht zetten en helpen in zijn baanoriëntatie
- de professional faciliteren met cliëntvolg-middelen (werklandschap, instrumentengids (projectnaam Eva)
- de werkgever beter voorzien van informatie (projectnaam Dennis).
Aan initiatieven dus geen gebrek. Dit stroomlijnen is voor gemeenten een behoorlijke uitdaging. In de onderstaande projecten zie je dat we je in deze uitdagingen terzijde staan. Samen met onze partner Matchcare geven we vorm aan de matchings-behoefte van burger, werkgever en regio.
De nieuwe Wet inburgering is recent uitgesteld naar een (beoogde) inwerkingtreding van 1 januari 2022. Wij zullen zorgen voor een complete hervorming van de Module Inburgering en een stevig fundament om op door te ontwikkelen. Dit is nodig, want veel aspecten, waaronder het informatiemodel, worden door het Ministerie van SZW en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) op dit moment nog nader uitgewerkt. Door de positionering van de Module Inburgering als onderdeel van de Suite4Werk borgen we de snijvlakken met de Participatiewet en staan we garant voor de duale principes (inburgeren en participeren) van de nieuwe Wet inburgering. Wij beschikken als enige leverancier nu al over een koppeling met DUO en we willen deze graag uitgebreid zien voor de nieuwe Wet. Aangezien je als gemeente straks weer in regie bent bekijken we o.a. de mogelijkheden om met taalaanbieders en maatschappelijke organisaties informatie uit te wisselen.
Op het gebied van inkomensondersteuning zetten we vooral in op verdergaande digitalisering. Je kunt hierbij denken aan het inzetten van een online betaalmiddel (iDEAL), het ondersteunen van het geautomatiseerd verwerken van mutaties, het realiseren van een generiek koppelvlak voor aanvraag levensonderhoud (GBI) en het aansluiten op een centrale rekentool voor het vaststellen van de beslagvrije voet.
Over onze visie op en plannen met onderwerpen zoals SaaS, Common Ground en datagedreven werken lees je meer in het onderdeel Basis Sociaal Domein.
Actualiteit
Standaardisatie van processen, grip op informatie en vermindering van administratieve lasten zijn zaken die niet meer weg te denken zijn binnen het Sociaal Domein. De doorontwikkeling van het i-standaarden berichtenverkeer heeft geleid tot een heldere en concrete beschrijving van diverse processen. Het verplicht gebruik van zowel de berichten en productcodes zorgen voor een eenduidige vulling van berichten, waardoor informatie te allen tijde beschikbaar is voor monitoring en sturing.
Een consequente procesbeschrijving, eenduidige vulling en verplicht gebruik van berichten zorgt voor een optimale situatie om de Suites door te ontwikkelen op het gebied van automatisering met als doel: het verminderen van de administratieve lasten.
Om ook zoveel mogelijk grip te houden, is sturing en monitoring op budgetten een belangrijk onderdeel, want ‘tekorten in de zorg’ wil je zoveel als mogelijk voorkomen. Door deze tekorten ligt er een grote druk op de uitvoering, sturing en begroting binnen de gemeente. Het kunnen sturen op budgetten en tijdig kunnen signaleren van overschrijdingen wordt steeds belangrijker, daarom is het beschikbaar hebben van de juiste informatie van groot belang zowel binnen de applicatie als via monitoring/rapportages.
Over onze visie op en plannen met onderwerpen zoals SaaS, Common Ground en datagedreven werken lees je meer in het onderdeel Basis Sociaal Domein.
Actualiteit
Standaardisatie van processen, grip op informatie en vermindering van administratieve lasten zijn zaken die niet meer weg te denken zijn binnen het Sociaal Domein. De doorontwikkeling van het i-standaarden berichtenverkeer heeft geleid tot een heldere en concrete beschrijving van diverse processen. Het verplicht gebruik van zowel de berichten en productcodes zorgen voor een eenduidige vulling van berichten, waardoor informatie te alle tijde beschikbaar is voor monitoring en sturing.
Een consequente procesbeschrijving, eenduidige vulling en verplicht gebruik van berichten zorgt voor een optimale situatie om de Suites door te ontwikkelen op het gebied van automatisering, met als doel het verminderen van de administratieve lasten.
Om ook zoveel mogelijk grip te houden, is sturing en monitoring op budgetten een belangrijk onderdeel, want ‘Tekorten in de Jeugdzorg’ wil je zoveel als mogelijk voorkomen. Door deze tekorten ligt er een grote druk op de uitvoering, sturing en begroting binnen de gemeente. Het kunnen sturen op budgetten en tijdig kunnen signaleren van overschrijdingen wordt steeds belangrijker, daar is het beschikbaar hebben van de juiste informatie van groot belang zowel binnen de applicatie als via monitor/rapportages
Over onze visie op en plannen met onderwerpen zoals SaaS, Common Ground en datagedreven werken lees je meer in het onderdeel Basis Sociaal Domein.
Actualiteit
Regievoering en integraal werken is bij veel gemeenten nog steeds in ontwikkeling. De uitdaging die gemeenten hebben om over verschillende domeinen heen, integraal, te werken en tegelijkertijd rekening te houden met privacy is van alle dag. Het verkrijgen van inzicht en het houden van overzicht over de verschillende domeinen binnen de keten en breder, is voor regisseurs van het grootste belang. In 2021 komt er mogelijk wetgeving om het delen van informatie binnen de keten eenvoudiger te maken. Er is een grote behoefte om vanuit meerdere disciplines samen te kunnen werken aan één plan zonder daarbij de privacy van inwoners en medewerkers in gevaar te brengen.
Daarnaast is het inzetten op vroegsignalering en het proactief sturing geven op sociale ontwikkelingen in een gemeente, wijk of zelfs straat een deel van het regieproces waar nog veel te winnen is.
Suite4Sociale Regie heeft zich in 2020 gericht op zaken als documentcreatie, meer-gemeentefunctionaliteit, flexibele meetinstrumenten en het ondersteunen van de LIRIK (Licht Instrument Risicotaxatie Kindveiligheid). Voor de middellange termijn ligt de focus op integratie met onze andere Sociaal Domein applicaties en de nieuwe partners. Hierbij staan, naast de al geplande ontwikkelingen. de thema’s gebruiksvriendelijkheid, integraal samenwerken en privacy op de roadmap.
Eind 2020 heeft Suite4Sociale Regie ook de eerste klanten aangesloten op Centric Cognos Cloud. De oplossing waarmee Suite4Sociale Regie klanten rechtstreeks online bij hun actuele rapportages kunnen. Centric ontzorgt hiermee het dagelijkse downloaden, verwerken van datascripts en het verwerken van packages.
Actualiteit
In het wetsvoorstel ‘aanmelddatum en toelatingsrecht mbo’ wordt een landelijke aanmelddatum van 1 april in het mbo ingevoerd, en de plicht voor vo-scholen en mbo-instellingen om een beperkte gegevensset over de aanmeldingen met elkaar en met gemeenten uit te wisselen. Kort samengevat dienen vo-scholen aan te geven welke studenten naar verwachting een mbo-opleiding gaan volgen en de mbo-instellingen dienen ieder collegejaar vanaf 1 april de status van de aanmelding van deze studenten te melden.
De wet Vroegtijdig Aanmelden mbo is beperkt tot de doorstroom van vmbo, speciaal onderwijs, praktijk onderwijs of VAVO naar het mbo. Hiermee valt de overige doorstroom van bijvoorbeeld mbo naar mbo, maar ook de doorstroom van havo naar mbo buiten de scope van de gegevensuitwisseling.
De wet Vroegtijdig Aanmelden mbo beschrijft geen additionele taken en verantwoordelijkheden voor gemeenten, buiten het ontvangen van gegevens van vo-scholen en mbo-instellingen. Er wordt niet opgelegd wat gemeenten moeten doen met de gegevensverstrekkingen. Wel is duidelijk dat de gegevensverstrekkingen gebruikt kunnen worden bij bestaande taken en verantwoordelijkheden op het gebied van voorkomen van voortijdig schoolverlaten.
Centric en softwareontwikkelaar Eljakim IT slaan de handen ineen op het gebied van leerplicht, RMC en leerlingenvervoer. Binnen de samenwerking is voor het pakket CAReL 3 gekozen als strategische oplossing voor het genoemde domein.
Met CAReL 3 bieden we je een pakket dat uitblinkt in gebruikersvriendelijkheid en met een moderne look-and-feel. Daarnaast voorziet CAReL als moderne SaaS-oplossing in alle relevante koppelingen, zowel binnen de gemeente als met ketenpartners. Kortom een pakket waarmee wij je nog beter kunnen bedienen en klaar zijn voor de toekomst. Tevens sluit CAReL3 aan op het gemeentekoppelpunt Voorziening Vroegtijdig Aanmelden van het Inlichtingenbureau.
Voorlopig kun je nog blijven werken met Key2Jongerenmonitor. Wij zorgen dat het pakket blijft voldoen aan de verplichte wet- en regelgeving, en blijven je voorzien van support op het pakket. In onderstaand overzicht zie je de releaseplanning van Key2Jongerenmonitor.
CAReL is volledig SaaS. Daarmee kun je plaats en tijd onafhankelijk werken als je verbonden bent met het internet. Key2Jongerenmonitor is niet geschikt voor SaaS en vereist installatie binnen het gemeentelijk IT-domein.
Eljakim IT is NEN7510:2017 gecertificeerd waarmee het voldoet aan de strengste eisen ten aanzien van informatiebeveiliging in de zorg.
Actualiteit
Op 1 januari 2021 wordt de nieuwe Wet gemeentelijke schuldhulpverlening ingevoerd, met deze wet wordt de uitwisseling en verwerking van persoonsgegevens voor schuldhulpverlening door gemeenten en andere bij schuldhulpverlening betrokken organisaties mogelijk gemaakt. Met de invoering van deze nieuwe wet moet je sneller inzichtelijk krijgen welke burgers dreigende financiële problemen hebben, bijvoorbeeld door in een vroeg stadium aan de hand van signalen betalingsachterstanden te ontdekken. Er zijn verschillende signalen, in de meeste gevallen betalingsachterstanden, die gebruikt worden bij de vroegsignalering van schulden. Voor een goede implementatie is het belangrijk te bepalen welke betalingsachterstanden het meest relevant zijn en de grootste voorspellende waarde hebben. Tevens is het essentieel dat een goede gegevensoverdracht plaatsvindt tussen samenwerkende organisaties en gemeenten, om zo de betrouwbaarheid en de frequentie van signalen te verhogen.
Verder is het onze verwachting dat de druk op de gemeentelijke schuldhulpverlening in de komende periode alleen maar zal toenemen. Dit raakt alle groepen in de samenleving, maar met name het aantal zzp’ers dat een beroep zal gaan doen op schuldhulpverlening zal naar verwachting sterk (blijven) stijgen. De mogelijkheden die door de nieuwe Wet gemeentelijke schuldhulpverlening worden gecreëerd op het gebied van vroegsignalering maken het mogelijk om er voor deze burgers snel bij te zijn en te acteren voordat de schulden echt problematisch worden.
Centric en softwareontwikkelaar Stratech slaan de handen ineen op het gebied van schuldhulpverlening, bewindvoering, budgetbeheer en kredietverstrekking. Schuldhulpverleners kunnen cliënten daarmee helpen bij het beheersen van hun schulden. Binnen de samenwerking is voor Perspectief gekozen als strategische oplossing voor de genoemde domeinen. De oplossing van Stratech vormt een aanvulling op het brede aanbod van Centric voor de decentrale overheid.
De oplossing Stratech Perspectief biedt een flexibel en gebruiksvriendelijk cliëntvolgsysteem dat financieel perspectief geeft. De oplossing sluit aan bij het geheel van sociaal-financiële dienstverlening, waaronder schuldhulpverlening, budgetbeheer en bewindvoering. Stratech Perspectief ondersteunt betrokken partijen met een volledig klantbeeld en inzicht in de oplossingen voor cliëntproblematiek. De cliënt staat hierbij centraal en is altijd goed te volgen. Daarnaast voorziet Perspectief als moderne oplossing in alle relevante koppelingen, zowel binnengemeentelijk als naar ketenpartners.
Voorlopig kun je nog blijven werken met Key2Schuldhulpverlening. Wij zorgen dat het product blijft voldoen aan de verplichte wet- en regelgeving, en blijven je voorzien van support op het product. In onderstaand overzicht zie je de releaseplanning van Key2Schuldhulpverlening en Stratech Perspectief.
Actualiteit
Het opsporen van zorgfraude is voor gemeenten vaak een uitdaging. Om hen daarbij te helpen, werken Centric en Maxdoro nu samen op het gebied van handhaving in het sociaal domein. Met de Suites voor het Sociaal Domein en Maxdoro’s InSZicht voor Handhaving, Toezicht en Preventie, beschikken gemeenten over een totaaloplossing die handhavers alle tools in handen geeft om slim, veilig en digitaal te werken.
InSZicht digitaliseert het volledige handhavingsproces binnen het sociaal domein, van (fraude)signaal tot en met de verslaglegging inclusief juridische onderbouwing. Als gebruiker van Key2Handhaving biedt de totaaloplossing ook jouw gemeente mogelijkheden voor snelle en efficiënte digitale handhaving.
Voor Participatiewet, Wmo én Jeugdwet
Centric en Maxdoro ondersteunen samen niet alleen de handhaving op de Participatiewet, maar ook de Wmo en Jeugdwet. Ook bevat InSZicht functionaliteit voor handhaving op de Tozo, de overbruggingsregeling voor zelfstandig ondernemers.
Geen gegevens meer overtypen
De koppeling tussen de Suites voor het Sociaal Domein en InSZicht levert veel voordelen op. Alle benodigde gegevens zijn direct in het dossier beschikbaar, zonder dat je deze hoeft over te typen. De koppeling tussen de oplossingen van Centric en Maxdoro voorkomt hiermee onnodig en foutgevoelig handwerk.
Tijd besparen door sneller handhaven
Daarnaast realiseren gemeenten met de digitale oplossing InSZicht grote tijd- en budgetbesparingen en verbetert de hit-ratio in het handhavingsproces. Dat blijkt uit ervaringscijfers van meer dan 500 handhavers en sociaal rechercheurs verspreid over het hele land, die dagelijks digitaal handhaven met InSZicht. Het gaat om onderzoeken binnen het sociaal domein, toegespitst op fraude rond de Participatiewet, pgb’s en adressen. Per jaar levert dat een besparing op van zo’n 260 uur per handhaver.